بهترین وکیل تهران | وکیل مجرب | وکیل

وکیل مجرب و بهترین وکیل تهران در گروه وکلای و امکان صحبت کردن با وکیل دادگستری

بهترین وکیل تهران | وکیل مجرب | وکیل

وکیل مجرب و بهترین وکیل تهران در گروه وکلای و امکان صحبت کردن با وکیل دادگستری

پاک کردن طلاق از شناسنامه

شنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۱:۵۸ ب.ظ

با سلام خدمت دوست ها عزیز و همیاران همیشگی ؛ همه ما با دفترچه ای قرمز رنگ که حافظ وقایع متفاوت زندگـی ما از تولد و وفات تا تزویج و برخـی وقتها هم طلاق؛ آشناییم.از ثبت ایـن وقایع با ارزش در شناسنامه فردی مان خاطرات متفاوتی به ذهن داریم برای مثال یکـی می گوید: ثبت تولدفرزندم در شناسنامه, برایم بسیار شیرین و به یاد ماندنی بوده و هروقت به آن نگاه می کنم  آن خاطرات مثل فیـلم از مقابل چشمانم گذر می نماید .در کنار کسانی که از ثبت وقایع شیرین زندگـی شان در  شناسنامه شادمان و شادمانند, اشخاص دیگری نیز می باشند که دوست ندارند یک خاطره بد در سجل فردی آنان بماند؛ ایـن عده از اشخاص کسانی می باشند که به هر دلیلی مهر طلاق بر صفحه دوم شناسنامه آنان ثبت شده است . در ادامه اقدام به تشریح کامل راه های حذف طلاق در شناسنامه پرداخته ایم . با ما همراه باشید .

 

ثبت خاطرات شیرین در شناسنامه

یکـی دیگر از ثبت تاریخ ازدواجش خاطره دارد و می گوید:‌ ثبت ایـن تاریخ در شناسنامه ام برایم جذاب و شیرین هست چون با فردی پیمان زندگـی مشترک بستم که برایم خیلی عزیز است .دوست دیگری نیز از خاطره شهادت پدرش و ثبت آن در آخرین صفحه شناسنامه به عنوان خاطره ای غرور آفرین امام همراه حزن یاد می نماید .

تلخی بعضـی ثبت شده ها در شناسنامه

یکـی از خانم هایی که تلخی ایـن ثبت شده را در شناسنامه دارد می گوید:‌ ای کاش مهر طلاق نبود چون پـس از ثبت ایـن مهر در شناسنامه ام با مسائل متعدی روبرو شده ام.خانم دیگری اعتقاد دارد: مهر طلاق در شناسنامه اش خاطرات تلخی که در زندگـی تجربه کـرده را پیش روی او قرار می دهد و دائم حس تلخ شکست در ذهنش مرور می شـود .

حذف طلاق از شناسنامه

مقوله حذف طلاق از شناسنامه اخیرا در قالب یک پیش نویس از طرف سازمان ثبت احوال مطرح شده, ضمن ایـن که حذف طلاق از شناسنامه تا پیش از ایـن هم در دو حالت صورت می گرفت. بر حسب ماده ۳۳ قانون ثبت احوال مکلفیم آخرین وقایع تزویج و طلاق را در شناسنامه اشخاص ثبت کنیم. بر حسب قانون حالا طلاق در دو حالت از شناسنامه حذف می شـود ,‌ چنان چه در هنگام ثبت طلاق زوجه دوشیزه باشد واقعه تزویج و طلاق حذف می شـود ضمن ایـن که  اگر فردی مطلقه باشد در تزویج بعدی, تزویج و طلاق قبلی حذف و تزویج تازه ثبت می شـود .

ـ آیا طلاق به صورت فراگیر از شناسنامه حذف می شـود ؟

بر حسب پیش نویس سازمان ثبت احوال کشور قرار در صورت کلا ح قانون, واژه طلاق از شناسنامه به صورت فراگیرتر حذف شود, موضوعی که اما نظـر ات متفاوتی را به همراه دارد.وقتی طلاق از شناسنامه خانم ها حذف شود آنان با مسائل و آسیب های اجتماعی کمتری به زندگـی خود ادامه می دهند.عرضه شناسنامه در بسیار مراحل زندگـی الزامی هست که صفحه دوم شناسنامه و ثبت طلاق در آن به عنوان یکـی از بحرانها و معضلات خانم ها شناخته می شـود .حذف طلاق از شناسنامه به مفهوم پنهان کردن تزویج قبلی نیست و کسانی که نیت تزویج دارند نبایستی زندگـی قبلی خود را از شریک زندگـی آینده شان پنهان کنند.اگر در کارت ملی هوشمند ایـن ظرفیت را تهیه کنند طلاق آنجا ثبت شود می توانیم به کم شدن آسیب های اجتماعی ناشی از ثبت ایـن واقعه در شناسنامه,‌ کمک کنیم.بعضـی اعتقاد دارند در صورت حذف طلاق از شناسنامه شانس دارد بعضـی اشخاص زندگـی قبلی خود را پنهان کنند ولی ثبت احوال کشور برای آگاهی زوج های در آستانه تزویج از زندگـی قبلی همسـر شان؛ شرایط خاص ای پیش بینی کـرده است .به گفته سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور نیز اکنون دربیشتر از ۲۰۰ هزار محل,‌ استعلام برخط صورت می گیرد و ۱۲۰ سازمان و نهاد خصوصی و دولتی به صورت آنلاین با ثبت احوال در رابطه می باشند و به راحتی می شـود استعلام گرفت.

اما و اگرهای حذف طلاق از شناسنامه:

هم اکنون سازمان ثبت احوال کشور پیش نویس حذف طلاق از شناسنامه را آماده کـرده تا در اختیار نماینده های مجلس قرار بگیرد یا از طرف دولت پیگیری شود.حالا می بایست منتظر باشیم و ببینیم مجلس و دولت چه وقتی این مساله با ارزش را در قالب طرح یا  لایحه در دستور کار قرار می دهند؛ موضوعی که در صورت تصویب می تواند اکثر مسائل و آسیب های اجتماعی خانواده ها را برطرف نماید .حذف نام همسـر قبلی از شناسنامه پـس از طلاق؛ دغدغه بسیار از مردان و زنانی هست که طلاق گرفته اند و تمایل دارند در شناسنامه ایشان نامی از همسـر قبلی و طلاق و تزویج قبلی نباشد تنها قانون حذف نام همسـر قبلی از شناسنامه ماده ۳۳  قانون ثبت احوال می شـود که مقرر کـرده است: « کلیه وقایع تزویج و طلاق یا مرگ زوج یا زوجه و مراجعه و بذل مدت و فسخ نکاح می بایست در دفاتر ثبت کل وقایع ثبت شود ولی در شناسنامه به شرح ذیل انعکاس خواهد یافت: در المثنی شناسنامه مرد یا زن آخرین نکاح و طلاق و یا بذل مدت و در صورت تعدد زوجات آن تعداد تزویج که به قوت خود باقی هست منعکس می شود .تزویج و طلاق غیر مدخوله در المثنای شناسنامه درج نخواهد شد. همان گونه که ملاحظه کردید تنها زن و شوهرانی که بیـن ایشان نزدیکـی واقع نشده باشد پـس از طلاق می توانند در شناسنامه المثنی نام همسـر قبلی و تزویج و طلاق مرتبط به آن را از بیـن ببرند.

اما علـی رغم اطلاق ماده قانونی مذکور که حاوی مردان و زنان می شـود سازمان ثبت احوال در قسمت نامه ۴۳۲۰/۱ مورخ ۱۳۷۰/۱۰/۱۴ تنها در المثنای شناسنامه زن در صورت مدخوله نبودن؛ تزویج و طلاق قبلی را حذف می کرد و چنان چه زوج برای تعویض شناسنامه به استناد حکم محکمه رجوع می کرد درخوهست او را نمی پذیرفتند ولی ایـن قسمت نامه بر حسب دادنامه شماره ۱۸۳ مورخ ۸۱/۶/۱۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری ابطال گردیده است .

«حکم مقرر در قسمت آخر ماده ۳۳ قانون ثبت احوال کشور که علـی رغم عموم و اطلاق حکم مقنن نداشتن درج تزویج و طلاق غیر مدخوله در المثنای شناسنامه زن و شوهر هست پس مفاد بخشنامه به شماره ۴۳۲۰/۱ مورخ ۱۳۷۰/۱۰/۱۴ سازمان ثبت احوال کشور که علـی رغم عموم و طلاق حکم مقنن نداشتن درج تزویج و طلاق غیر مدخوله را منحصرا در المثنی شناسنامه زوجه پذیرفته و در سرانجام دایره مشمول قانون را محدود و تضییق کـرده هست خلاف قانون تشخیص داده می شـود و بر تجویز قسمت دوم ماده ۲۵ قانون دیوان عدالت اداری ابطال می گردد.»

پس پـس از این رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری چنان چه که زن غیر مدخوله باشد و طلاق به آن شرایط صادر شود مرد نیز می تواند با اخذ شناسنامه المثنی نام همسـر قبلی و طلاق ثبت شده را از شناسنامه حذف نماید. سوالی که مطرح می شـود ایـن هست که منظور از غیر مدخوله صرفا دوشیزه (باکره) است؟ چنان چه زن قبلا تزویج داشته هست و طلاق گرفته هست ولی در تزویج دوم تا پیش از نزدیکـی با شوهر کار زن و شوهر به طلاق برسد؛ می تواند از ایـن ماده قانونی بهره گیری نماید ؟ به نظـر می رسد جواب مثبت باشد چنان چه زن و شوهر در ایـن مسئله موافقت داشته باشند که زناشویی بیـن ایشان واقع نشده هست و بدان اقرار کنند زوجه در ایـن تزویج غیر مدخوله حساب می شـود و زن و شوهر به ایـن طریق می توانند از اداره ثبت تقاضای شناسنامه المثنی بدون درج تزویج و طلاق قبلی کنند. مد نظر داشته باشید چنان چه می توان تعویض شناسنامه پـس از طلاق توافقی را درخواست کرد که یا دوشیزه باکره باشد و یا در رای محکمه منعکس شده باشد که زوجه غیر مدخوله هست و طلاق بائن است .توصیه می شـود پیش از هر اقدامی در زمینه طلاق توافقی یا پاک کردن اسم همسـر از شناسنامه پیش از تزویج دوم با ما مشورت نمایید.

این مقاله از سایت گروه وکلای آریا دادیار - طلاق توافقی کپی شده است که این مطلب را اینجا می توانید مطالعه کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۲/۲۴
مرتضی اکبری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی