بهترین وکیل تهران | وکیل مجرب | وکیل

وکیل مجرب و بهترین وکیل تهران در گروه وکلای و امکان صحبت کردن با وکیل دادگستری

بهترین وکیل تهران | وکیل مجرب | وکیل

وکیل مجرب و بهترین وکیل تهران در گروه وکلای و امکان صحبت کردن با وکیل دادگستری

اجرت المثل چیست

پنجشنبه, ۲۰ مرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۱۷ ب.ظ

بسیاری از افراد فکر می کنند همه ی کارهایی که زن بعد از ازدواج در زندگی زناشویی خود انجام می دهد وظیفه ای اوست. زن و شوهر هر کدام بعد از ازدواج وظایف خاصی در قبال یکدیگر دارند. وظیفه ی زن در زندگی زناشویی تمکین عام و خاص به معنی حضور در زندگی مشترک و انجام وظایف زناشویی است. اما کارهایی از جمله آشپزی، نظافت، نگهداری از فرزندان و شیر دادن آن ها، از وظایف زن نیست و زن می تواند در قبال انجام آن ها از مرد دستمزد بخواهد. این جواب کوتاهی به سوال اجرت المثل چیست؟ بود که در ادامه، بهترین وکیل شیراز، بیش تر در این رابطه صحبت خواهد کرد.

اجرت المثل یعنی چه؟

اجرت المثل در لغت به معنای بها و دستمزد کار است و در زندگی زناشویی به معنی دستمزدی است که مرد باید در قبال کارهایی که زن انجام می دهد و جزو وظایفش نیست، پرداخت کند. البته اجرت المثل مانند مهریه نیست که هر موقع زن بخواهد بتواند آن را مطالبه کند. بنابراین موضوع دریافت اجرت المثل از مرد در هنگام طلاق پیش می آید. ضمن اینکه درخواست طلاق حتما باید از طرف مرد مطرح شده باشد تا زن نیز درخواست اجرت المثل داشته باشد.

شرایط دریافت اجرت المثل

اجرت المثل برای وظایف غیر شرعی: اجرت المثل برای وظایف غیر شرعی زن پرداخت می شود و بنابراین زن نمی تواند برای وظایف زناشویی خود که شرعا به عهده ی اوست درخواست اجرت المثل کند.

شرایط اجرت المثل در عقد نامه: اگر زن و شوهر در عقد نامه شرط کرده باشند که زن باید تمام کارهای غیر شرعی منزل را به رایگان انجام دهد و هیچ گونه دستمزدی دریافت نکند، اجرت المثل به زن تعلق نمی گیرد.

قصد و نیت زن از انجام وظایف غیر شرعی: اگر مرد نتواند ثابت کند که زن وظایف و کارهای غیر شرعی خود را با قصد و نیت رایگان انجام داده است، باید اجرت المثل زن را پرداخت کند. ولی اگر ثابت کند که زن کارها را رایگان انجام داده است، اجرت المثل به زن پرداخت نمی شود.

انجام کارها به دستور مرد: اجرت المثل برای کار ها و وظایفی که زن به دستور مرد انجام داده باشد، تعلق می گیرد. بنابراین اگر زن کاری را انجام داده باشد که به دستور مرد نبوده باشد، اجرت المثل تعلق نمی گیرد.

طرح طلاق از طرف مرد: برای اینکه زن مستحق دریافت اجرت المثل باشد، درخواست طلاق باید از طرف مرد مطرح شده باشد و چنانچه زن درخواست طلاق کند، نمی تواند اجرت المثل دریافت کند.

طلاق به دلیل عدم انجام وظایف زناشویی: اگر طلاق از طرف مرد و دلیل آن نیز عدم انجام وظایف زناشویی و یا سوء اخلاق از طرف زن باشد، اجرت المثل به زن تعلق نمی گیرد.

مبلغ اجرت المثل چقدر است؟

اجرت المثل مبلغ مشخصی ندارد و میزان آن توسط عوامل مختلفی تعیین می گردد. این عوامل به شرح زیر می باشند:

  • تحصیلات زن
  • شغل زن
  • تعداد فرزندان
  • سال های زندگی مشترک
  • جایگاه اجتماعی زن
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۵/۲۰
مرتضی اکبری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی