بهترین وکیل تهران | وکیل مجرب | وکیل

وکیل مجرب و بهترین وکیل تهران در گروه وکلای و امکان صحبت کردن با وکیل دادگستری

بهترین وکیل تهران | وکیل مجرب | وکیل

وکیل مجرب و بهترین وکیل تهران در گروه وکلای و امکان صحبت کردن با وکیل دادگستری

چرا تنظیم دادخواست توسط وکیل انجام شود

شنبه, ۱ آبان ۱۴۰۰، ۰۹:۳۴ ب.ظ

هر دادخواستی که به دادسرا تقدیم می شود، متضمن آثاری است و تکالیف و وظایفی را به وجود می آورد که خلاصة آن را در ذیل می بینیم.

وظیفه دادسرا بررسی یا اشتغال دادسرا

همان طوری که  شرح آن گذشت دادخواست دادسرا را وظیفه می کند که بهر حال و رسماً در مقام بررسی برآید. قبل از تقدیم دادخواست هیچگونه وظیفه و وظیفه ای برای دادسرا نیست ولو اینکه مدعی و دعوایی هم موجود و دادسرا از آن اطلاع داشته باشد.

ولی به هنگام اینکه دادخواست داده شد در فرم فقدان بررسی دادرسی دادسرا مستنکف از دادگر حق محسوب می شود.

دادسرا بوسیلة دادخواست از وجود دعوی اطلاع حاصل می کند و بایست وظیفه پرونده را که تشکیل گردیده روشن نماید و جریان دادرسی را که بررسی به همین دادخواست و مدافعات خوانده دعوی وجود دارد در قسمت جریان دادرسی خواهیم دید.

وظیفه خوانده در جواب دادن به دعوی

قبل از تسلیم دادخواست هرچند که خواهان دعاویی علیه خوانده داشته باشد. خوانده از منظر قانونی مجبور به پاسخگویی نیست ولی وقتیکه دادخواست و پیوستهای آن به خوانده ابلاغ شده بایست درصورتیکه ایرادی و دفاعی دارد، ادعای (منکر و تردید) قبل از تشکیل جلسة دادرسی مطرح می نماید.

حکومت ضابطه وقت تقدیم دادخواست

از جملة آثار با اهمیت دادخواست ضابطه وقت تقدیم دادخواست بر مسئله دعوی است. به عبارت رساتر اگر مدعی بر اصل ضابطه مجری در وقت تقدیم دادخواست ذیحق باشد و پس از ضابطه تغییر پیدا کند به نحوی که برابر ضابطه لا حق مدعی صاحب حق شناخته نشود، دادسرا در اصدار دستور الزاماً می بایست ضابطه وقت تقدیم دادخواست را ملاک اصدار دستور قرار دهد. اگرچه اگر در ضابطه جدید صریحاً به عطف بما سبق شدن آن عقیده کند، دراین فرم قاعده فوق (حکومت ضابطه وقت تقدیم دادخواست) مجری نخواهد بود.

شیوه مطرح دعوا و تقدیم دادخواست

آن چه در ادامه این مقاله  بدان می پردازیم چگونگی و ترتیب اقامه دعوا است. همان طور که بیان شد اقامه دعوا عبارت است از استمداد از مرجع صالح به منظور شناسایی و اجرای حق. بیان شد که برای مطرح دعوا در دادسرا شخص یا اشخاص ذینفع یا نمایندگان یا قایم مقامان آنها، بایست بررسی به کار را برابر ضابطه خواسته باشند (مادۀ ۲ ضابطه آیین دادرسی مدنی). بدین ترتیب، بایست تاکید کرد که مطرح دعوا مستلزم پیش روگیری آیین نامه ها معینی است که با تقدیم دادخواست آغاز می شود. در این جا آغاز مفهوم دادخواست (مبحث نخست) و سپس تضمین اجرای دادخواست مبحث دوم) بررسی می شود.

مفهوم دادخواست

پذیرش دادخواست شفاهی در موارد معین و صریح شده در ضابطه دارد و در سایر موارد دستور عام ماده ۵۱ حاکم است که براساس آن دادخواست بایست بر روی برگ های چاپی مخصوص نوشته شود.

برای این که تعریف موارد استثنایی دادخواست شفاهی را اینگونه در برگیرد، می توان دادخواست را این شیوه تعریف نمود که «دادخواست مطالبه حق از ماخذها قضایی است که می تواند کتبی یا شفاهی به عمل آید». در واقع دادخواست نوعی مطالبه حق و تظلم خواهی  از ماخذها قضایی وجود دارد. برگه چاپی مخصوصی که مدعی حق، مطالبه و درخواست خود را در آن می نویسد اینگونه در اصطلاح دادخواست نامیده می شود.

راههای تنظیم دادخواست برای پرونده ها

اینگونه تشابهی در مورد قرارداد اینگونه وجود دارد زیرا هم به ایجاب و قبول لفظی متعاملین قرارداد می گویند و هم به سندی که متن قرارداد در آن نوشته شده است. با توجه به این در بین همراهان دادرسی وقتی از دادخواست بیان بیان می شود، اکثر همین معنا به ذهن متبادر می شود، و چنان چه بخواهیم تعریفی از دادخواست در این معنا عرضه کنیم بایست بگوییم دادخواست نخستین برگی است که به منظور مطرح یک دعوی به ماخذها بررسی کننده تسلیم می شود.

تمییز دادخواست از مفاهیم یکسان

برخی مفاهیم یکسان دادخواست در ضابطه آیین دادرسی مدنی وجود دارد که به تمییز آن ها می پردازیم: دادخواست و شکواییه، هر دو به منظور تظلم خواهی و استمداد از ماخذها قضایی و به عنوان اولین برگ به این ماخذها تقدیم می شوند، لیکن دادخواست در کار حقوقی مورد استفاده قرار می گیرد و همان طور که بیان شد می توان آن را در برگ های چاپی مخصوص نوشت اما شکواییه در دعاوی کیفری تقدیم دادسرا می شود، و فرم مخصوصی برای آن در عقیده گرفته نشده است.

شما می توانید جهت خوانده مقاله کامل روی لینک " تنظیم دادخواست + هزینه + وکیل + آنلاین - گروه وکلای آریا دادیار " کلیک کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۸/۰۱
مرتضی اکبری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی