بهترین وکیل تهران | وکیل مجرب | وکیل

وکیل مجرب و بهترین وکیل تهران در گروه وکلای و امکان صحبت کردن با وکیل دادگستری

بهترین وکیل تهران | وکیل مجرب | وکیل

وکیل مجرب و بهترین وکیل تهران در گروه وکلای و امکان صحبت کردن با وکیل دادگستری

توقیف ملک مشاع برای مهریه

شنبه, ۱۸ دی ۱۴۰۰، ۰۸:۱۴ ب.ظ

یکی از موضوعات مهم در جهت رسیدن به حق و حقوق مالی توقیف آن می باشد که از طریق مراجع مجوز فروش آن داده می شود. که خود به مال منقول یا غیر منقول و یا مشاع و یا مفروز تقسیم می شود حال باید دید که توقیف ملک مشاعی به چه نحوی می باشد؟

آیا اصلا امکان پذیر می باشد اگر ملک موضوف را جز مستثنیات دین بدانیم که توقیف معنی ندارد چون طبق قانون نمی شود آن را توقیف کرد همانطور که بعضی از علما راجع به اینکه چنین ملکی مستثنیات محسوب می شود یا خیر تفصیل قائل شده اند و بعضی بیان داشته اند حتی اگر زوج خانه ی مفروز داشته باشد و کارمند باشد بایستی و یا در استنا دیگری دورتر از محل وقوع ملک زندگی کند.

منزل ایشان مستثنیات دین محسوب می شود از این گذشته عده ای از فقها مبلغ را که به عنوان پول پیش جهت رهن منزل توسط بدهکار داده میشود را هم مستثنیات می دانند ولی اگر جز مستثنیات ندانیم با توجه به بند 3 ماده 106 قانون اجرای احکام مدنی سال 56 که در خصوص موارد ی که در صورت برداری اموال غیرمنقول بایستی قید گردد.

اشعار داشته وصف مال غیر منقول با ذکر مشخصات ملک و مالک و اینکه ملک مشاع است یا مفروز و اشخاص دیگر نسبت به آن حق دارند یا نه و اگر حقی دارند چه نوع حقی است و منافع ملک به به کسی واگذار شده است یا خیر و همین طور ماده 138 همین قانون که بیان داشته در آگهی مدرکش باید نکات ذیل تصریح شود.

بند 5 تصریح به اینکه ملک مشاع است یا مفروز چه تعدادی از آن فروخته می شود و صراحت ماده 140 قانون مذکور که اشعار می دارد هر گاه ملک مشاع باشد فقط سهم متعهد علیه به فروش می رسد مگر اینکه سایر شرکا فروش تمام ملک را بخواهند و از همه این موارد استنباط می شود که فروش ملک مشاع با مزاید جهت مطالبه مهریه زوجه منع قانونی ندارد البته بعضی از قضات معتقدند توقیف معنی ندارد و این نظر صحیح به نظر می رسد چرا که می توان آن را به فروش برسانیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۱۰/۱۸
مرتضی اکبری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی